Først og fremst vil jeg komme med en nyhet for bloggen min; siden jeg nå har flyttet så langt unna mine sambygdinger vil jeg fra nå av skrive på tilnærmet heidøl. Jeg skal holde meg unna de rareste formuleringene slik at folk flest likevel kan forstå det jeg skriver. Jeg må gjøre dette for meg selv for å få praktisert dialekten min i andre forum enn bare i telefonen og ovenfor min kjære Øyvind. Har en litt for stor tendens til å tilnærme meg bokmålsformen når jeg snakker med folk jeg ikke er helt trygge på ennå. Så fra nå av blir det heidøl på dere, hei hå!

Det ha skjedd utrule mykjy nytt de siste ukene. E ha fløtt åt Lier, å e ha vore på samling for nettstudiet som e ska begynne på i Notodden. Nå vil e berre si, å e håpa e ikkje fornærma nugun, at Notodden va ein traurig plass. Men e møtte mange trivelige folk og fant me ei fin gruppe å jobbe viare mæ. Og best av alt, e lærte mykjy nytt um fotografering å fækk fleire AHA-opplevelse. E keinn jo litt over gjennomsnittet om foto frå før, hugsa bruddstykker frå fotoundervisning på videregående og e ha lest bruksanvisning for kameraet mitt og slik sett lært me fram på egenhånd. Men opplegget på Notodden va flott, 3 fotografer mæ forskjellig ekspertisefelt hadde kvar sin undervisningsdel med oss. Da e reiste mot Lier att kom Øyvind og henta me, så flytta oss inn i den nye leiligheten. Det artige mæ den va at e hugsa den som mindre, og så va den større! Foreløpig god plass inne her, men e ønskje ikkje putte inn for mykjy enda. Ikea vart besøkt på onsdag, der begjekk oss feilen mæ å kjøpe meir tå dæ som ikkje stod på handlelista, og oss glømte dæ oss i utgangspunktet reiste for. Utrule “smart”! Måtte ein tur på KID i går å kjøpe ting som stod att på lista. Så nå æ det nye gardiner og pynteputer her, samt nytt dusjforheng og badematte på badet. Mamma og pappa kjøm i dag mæ stuebordet vårt, endele! Ha brukt en liten benk nå mens oss ha venta. Dobbeldyna, kaffemaskin, fotoprinteren og diverse andre nødvendige småting æ også mæ på lasset. Ser fram til å få det i hus!

Heidalskyrkja og Bjølstadkapellet. Eit av bildene e tok til oppstartsoppgaven på nettstudiet; mitt lokale signalbygg.

 

 

 

 

 

Ellers ha det vorte liten tid til masteroppgaven de dagene her, og e ser mæ skrekk og gru på sideantallet mitt. Skal levere grovutkast av heile oppgaven på mandag. Oss får nå sjå hvordan dæ går, bli ein del jobb mæ skriving ette at foreldrene mine ha reist. Knyt seg litt i magen, mon tru om e klare og komme me opp på 80 sider. Basert på disse skrekkblandede følelsene ha e tatt en avgjørelse om å putte tilbake en analyse som ble valgt bort fordi veileder ikkje følte at det passet sammen mæ det andre filmutvalget mitt. Men e bestemme i dag at det ska settes i ein bedre kontekst og skrives om slek at det passer til problemstillingen. Så kan e ta fri i kveld mæ ein litt bedre følelse innvendig.

I går undersøkte e turområdet rundt leiligheten vår, gjekk rett oppover og kom ette kårt til eit stort vatn. Møtte nesten ingen på veig opp, og det va så stille oppe der! Ser ut som dæ kan bli min nye tur- og joggesti 🙂

Det ska skje fleire endringer i bloggen, men dette vil e vente mæ til ein dag e har litt bedre tid. Mon tru um den dagen kjøm! Og døkk ska få sjå bilder av leiligheten ein dag au, må berre få den litt fin først. God helg!

One thought on “

Leave a Reply

